Transfagarasanul, cel mai spectaculos drum din Europa

Prima data cand vizitam Transilvania ne lovim mereu de un zid, cu serpuiala Transfagarasan , cel mai spectaculos drum din Europa. Am fost de peste 5 ori in Romania, mai ales pentru a face drumetii in zona Brasovului sau a Transilvaniei, si aproape intotdeauna am fost nevoiti sa ne intoarcem din cauza conditiilor meteo nefavorabile si a ninsorilor dese din zona Transfagarasanului.

Cel mai spectaculos drum din Europa

Transfagarasanul, fara indoiala, este cel mai spectaculos drum din Europa si cel mai inalt din Romania. Acest drum traverseaza literalmente muntii aspre ai Transilvaniei printr-un  tunel de stanca de aproape 900 m numit Paltinu . De cate ori am ajuns in acest punct aproape intotdeauna l-am gasit ingropat de zapada sau cu alunecari de teren. In altele, cu peste 3m de zapada acumulata pe carosabil.

In luna iunie am incercat dinspre Sibiu, acces nord, dar neavand lanturi, ceata si nici macar nu ajungem sa vedem gura tunelului, am renuntat si ne-am intors pe directia Brasov. Cu un an mai devreme ni s-a intamplat acelasi lucru, dar din accesul sudic al  Curtei de Arges . Chiar acolo a anuntat ca s-a inchis cel mai spectaculos drum din Europa, „Transfagarasanul inchis”, dar l-am ignorat si am ajuns intr-un punct in care zapada deja ne impiedica sa mergem inainte. Practic, accesele catre Transfagarasan sunt anuntate cu mai bine de 30km inainte, in peisaje verzi fara zapada care te fac sa nu te astepti la scene precum cea din fotografia de mai sus. Anul urmator, la sfarsitul lui iunie am reusit din nou, ce chestie, a treia oara este farmecul. Vezi aici cand se deschide transfagarasanul.

El acceso sur desde Curtea de Arges

Accesul la cel mai spectaculos drum din Europa se face in mod normal dinspre nord pentru a ajunge apoi la Curtea de Arges in sud. In cazul in care acest acces este intrerupt, puteti alege sa luati drumul care merge de la Ramnicu Valcea la Sibiu pentru a traversa impozanta Transilvania. La bine si la rau am facut acest traseu de doua ori, dar odata ce treci prin  curbele Transfagarasanului trece celalalt drum.

Acest tronson de la sud la nord se face daca faci traseul Bucuresti, Pitesti, Transfagarasan, Sibiu si Brasov. Cu exceptia verii, practic nu exista turism, deoarece asa cum se intampla cu accesul nordic, de la un anumit punct ramane inchis o mare parte a anului. Daca va aventurati si accesul este deschis, in drumul catre Transfagarasan va recomandam sa faceti urmatoarele opriri in aceste locuri:

La catedral de Curtea de Arges

De vizitat obligatoriu, Catedrala Curtea de Arges este un exemplu clar al lumii ortodoxe. Nu vorbim de o cladire mare, dar ies in evidenta turnurile sale superioare care par fantezie.

La real iglesia de Curtea de Arges

La intrarea in oras si nu departe de catedrala avem aceasta biserica care ascunde cateva fresce cu adevarat fantastice.

Castelul lui Dracula

Adevaratul si singurul castel al lui Dracula este situat in varful muntelui cu vederi impresionante spre drumul care urca spre Transfagarasan.

La presa de Vidraru

Mereu pe intuneric, Lacul Vidraru poate fi explorat cu barca de pe un mic debarcader care a fost construit recent la cativa kilometri de baraj. Daca nu ar fi faptul ca Loch Ness este putin departe, acest loc ar parea caminul acelui monstr.

Drumul de-a lungul acestui tronson este in stare buna , desi este usor de gasit camioane din cauza taierilor incipiente si a hotelurilor care se construiesc langa lac .

Accesul de nord din Sibiu

Pentru Lonely Planet este cel mai frumos tronson, dar pentru noi, cu exceptia portiunii din Lacul Balea si datorita siluetei drumului, cealalta parte pare mai interesanta. Din Lacul Balea sunt mai multe cabane cu acoperis maro in locuri amplasate strategic pentru frumusetea lor, precum Cabana Balea Lac (foto de la inceputul articolului) sau hotelul de gheata, deschis doar iarna.

De la orasul Sibiu pana la lacuri nu este nimic de vazut in afara de privelistile excelente si conturul cu totul special al acestui drum de munte.

In cele din urma, cabanele din aceasta zona sunt un loc ideal ca tabara de baza pentru a parcurge trasee de drumetii in zona. Din lac se face un scurt traseu la mijlocul diminetii cu privelisti spectaculoase, este traseul care duce la   Vanatoarea lui Buteanu .

Cand sa merg?

Cel mai bun moment pentru a va bucura pe deplin de drum este de la sfarsitul lunii iunie pana la prima ninsoare a iernii.

Atat dinspre accesul de sud, cat si dinspre nord, exista indicatoare care indica starea drumului. Nu inceta sa fii atent.

Cat dureaza?

Pentru a face Transfagarasanul va recomandam sa rezervati o zi intreaga sau chiar doua daca va hotarati sa faceti un traseu de drumetie. Este mai bine sa luati aceasta etapa usor, deoarece este plina de frumusete si locuri multiple pentru a face opriri bune.

Unde sa dormi?

– acces spre sud

• Hotel Siesta. Desi nu ne-a placut, ne-am bucurat de el de pe terasa sa
  • Hotel Valea Cu Pesti. Pe lacul Vidrau acest hotel are de toate. Piscina incalzita, pista de bowling si sala de jocuri.

– acces nord

• Pensiunea Balea. Pensiune simpla tip cabana chiar inainte de intrarea pe autostrada Transfagarasan
  • Hotel de gheata. Hotel idilic de iarna, nu departe de o statiune de schi.